آخرین بروز رسانی: 29ام بهمن, 1402

مقایسه ماوس گیمینگ با ماوس معمولی

مقایسه ماوس گیمینگ با ماوس معمولی شاید برای شما هم […]

مقایسه ماوس گیمینگ با ماوس معمولی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بخواهید ماوس کامپیوتر خود را عوض کنید. یا به علت خراب شدن آن به دنبال تهیه یک ماوس جدید باشید. درهنگام خرید ماوس با دو دسته از این محصول مواجه هستیم. ماوس های معمولی و ماوس های گیمینگ. بنابراین شناخت ویژگی ها و قابلیت هایی متنوعی که ماوس های مختلف دارند می تواند شما را در خرید محصول موردنظر خود راهنمایی کند. ماوس های گیمینگ به سبب آپشن های بیشتر و نیز زیبایی ظاهری شان طرفداران زیادی دارد. به همین دلیل بسیاری از کاربران حتی افرادی که سیستم گیمینگ ندارند و یا گیمر نیستند به دنبال ماوس های گیمینگ هستند. همانطور که گفتیم این ماوس ها چه ازنظر ظاهری و چه از نظر کیفیت ساخت و عملکرد بسیار متفاوت از نمونه های معمولی می باشند. شناخت این ویژگی ها می تواند شما را در تهیه یک ماوس مناسب به خوبی راهنمایی کند. در مقاله پیش رو به بررسی تفاوت های میان ماوس های گیمینگ و ماوس های معمولی می پردازیم. بطور کلی تفاوت ماوس های گیمینگ و معمولی را می توان از دو منظر شکل ظاهری و عملکرد مورد بررسی قرار داد؛ که هریک را در ادامه به تفصیل توضیح می دهیم.

 

تفاوت ظاهری ماوس های گیمینگ و ماوس های معمولی

نخستین تفاوت عمده بین این دو نوع ماوس، شکل ظاهری آن ها می باشد. طراحی و ظاهر یک ماوس گیمینگ بزرگترین وجه تمایز آن با یک ماوس عادی است. این ماوس ها از طراحی های زیبا و چشم نوازی بهره می برند تا در همان نگاه اول خریداران را مجذوب خود کنند. بدنه اصلی این ماوس ها اغلب به رنگ مشکی یا نقره ای است و ظاهری زیبا دارد. اما ظاهر زیبا همه چیز نیست. طراحی این نوع از ماوس ها بگونه ای است که کاربر گیمینگ بتواند تجربه بهتری را سپری کند. در بسیاری از بازی های رایانه ای ثانیه ها تعیین کننده هستند. از این رو کاربری که سریع تر از دیگران باشد شانس موفقیت بیشتری خواهد داشت. ماوس های گیمینگ اغلب بصورت زاویه دار طراحی و قسمتی از بدنه آن ها بصورت پلاستیکی تولید می شوند و دارای ارگونومی خاصی هستند تا دستان کاربر بخوبی بر روی ماوس بنشیند.

این موارد باعث می شوند تا سرعت عمل کاربر افزایش یافته و بطور کاملا سریع و روان و بدون اینکه ماوس از دستشان خارج شود آن را جابجا کنند. علاوه بر موارد فوق نکته ای که حائز اهمیت است این است که برخلاف کاربران عادی اکثر گیمرها تا ساعت ها از سیستم خود استفاده می کنند و مچ دست آن ها بسیار درگیر است. از این رو ماوس های مدل گیمینگ به دلیل زاویه دار بودن و ارگونومی خوبی که دارند سبب می شوند تا دستان کاربر کمتر دچار درد و خستگی شود. همچنین اغلب ماوس های گیمینگ به رنگ های RGB (قرمز ، سبز ، آبی) مجهز شده اند و دارای نورپردازی هایی با رنگ های مختلف می باشند. البته این ویژگی هیچ تفاوت عملکردی خاصی ایجاد نمی کند و تنها مزیت آن زیبایی ظاهری آن است. از آن جایی که اغلب گیمرها در محیطهای تاریک از سیستم خود استفاده می کنند؛ نورپردازی حاصل از رنگ های RGB محیط جذابی را برای کاربران فراهم می کند که سبب استقبال گسترده بسیاری از کاربران شده است.

تفاوت عملکردی ماوس های گیمینگ و ماوس های معمولی

مهمترین تفاوت این ماوس ها در زمینه عملکردی امکان شخصی سازی ماوس های گیمینگ است. این قابلیت به کاربر این امکان را می دهد تا تمامی تنظیمات دلخواه خود مانند تغییر رنگ های RGB، میزان حساسیت DPI، وزن ماوس و یا حتی هرتغییر دیگری را که فکر می کند برایش مناسب تر است اعمال کند. اما پیش از ادامه مطالب شاید برای بسیاری از شما این سوال پیش بیاید که شاخص DPI چه مفهومی دارد؟ DPI کوتاه شده عبارت «Dots Per Inch» به معنای پراکندگی نقاط در هر اینچ می باشد. به عبارت دیگر شاخص DPI بیانگر میزان حساسیت ماوس نسبت به حرکات دست کاربر می باشد.

مقایسه وزن و دوام ماوس های معمولی و گیمینگ

وزن ماوس فاکتور دیگریست که بین ماوس های ساده و گیمینگ متفاوت است. اکثر ماوس های ساده و معمولی وزن پایینی دارند تا مچ کاربر در هنگام کار با آن فشار کمتری را تحمل کند. اما این موضوع در ماوس های گیمینگ متفاوت است. از آنجایی که کنترل ماوس سبک مشکل تر است، اغلب ماوس های گیمینگ سنگین تر ساخته می شوند. هرچند این تفاوت وزن تنها در چند گرم خلاصه می شود اما با این حال این اختلاف وزن در هنگام کار با آن ها به خوبی مشهود است.علاوه بر وزن، دوام این ماوس ها نیز نسبت به ماوس های ساده بیشتر است. از آنجایی که میزان استفاده از ماوس های گیمینگ بسیار بیشتر از مدل های معمولی می باشد به همین دلیل اکثرا ماوس های گیمینگ را از مواد باکیفیت تری می سازند و به همین علت کیفیت ساخت بیشتری نیز دارند.

دکمه های اضافی روی ماوس گیمینگ

وجود برخی از دکمه های اضافی از دیگر مواردیست که سبب تمایز بین ماوس های گیمینگ و ساده می شود. تعداد و محل قرارگیری این دکمه ها بسته به نوع مدل ماوس متفاوت است. عموما محل قرارگیری دکمه ها در لبه های کلیک چپ و راست، جلو و یا کناره های ماوس می باشد. همچنین تعداد دکمه ها نیز ممکن است بین 2 تا 14 دکمه متغیر باشد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم مقایسه ای بین ماوس های گیمینگ و معمولی داشته باشیم. بطور خلاصه ماوس های گیمینگ از نظر طراحی ظاهری، کیفیت ساخت و میزان عملکرد بسیار متفاوت تر می باشند. اگر به دنبال عملکرد مناسب در بازی های رایانه ای هستید حتما به سراغ یک ماوس گیمینگ خوب بروید. علاوه بر این، باوجود اینکه ماوس های گیمینگ بطور اختصاصی مخصوص گیم طراحی و تولید شده اند، شما می توانید برای استفاده های روزمره خود نیز از آن ها استفاده کنید.